=====미 술 관 람=====/伊.南유럽-☜

淸岩 張基萬 2015. 3. 23. 23:56

프란체스코 과르디의 작품세계 - Francesco Lazzaro Guardi

[Italian, 1712 - 1793] 

 

 

 

Francesco Guardi (1712~1793), Italian painter of veduta,

Born October 5, 1712, Venice, Italy, Died January 1, 1793, Venice, Italy 

 

프란체스코 과르디[Francesco Guardi, 1712~1793]

 

동생 니콜로(1715~86)와 함께 형인 조반니 안토니오 구아르디에게서 그림을 배웠다. 누이인 체칠리아는 조반니 바티스타 티에폴로와 결혼했다. 1731년까지 형제들은 작업실 겸 상점인 '보테가'에서 함께 일한 것으로 기록되어 있다.

 

그의 이름은 베두타(Veduta:실경묘사) 때문에 널리 알려졌지만 1750년대 중엽이나 말엽까지는 이 기법을 채택하지 않았던 것 같다. 아마 그가 베두타 풍경화를 그리게 된 것은 그의 형 조반니의 죽음이 가까워지고 있었고, 늙어서 작품활동이 부진한 카날레토를 빼고는 이 수지맞는 분야에 경쟁상대가 없었기 때문이었던 것 같다. 

그는 자신의 새로운 예술분야에 주목을 끌려고 하기나 한 듯이 초기에 그린 풍경화에 거의 모두 서명이나 머리글자를 써넣었다. 그의 초기작품들은 30년 전의 카날레토 작품에서 영향을 받은 듯하다. 1782년 그는 대공작 폴의 베네치아 방문 축하행사를 그림으로 그렸는데 그중 한 작품은 당시 흔히 볼 수 있는 판화를 작품의 토대로 하였다.

그해말에는 공화국 정부로부터 그런 모방을 하지 않는다는 조건으로 피우스 6세의 방문을 그림으로 기록해달라는 요청을 받았다. 그는 영국인과 외국인들에게 상당히 호평을 받았고 1784년에는 베네치아 아카데미 회원으로 선출되었다.

 

베네치아의 건축물을 사진처럼 깔끔하게 그려낸 카날레토와 대조적으로 그는 많은 작품에서 쇠락해가는 도시의 인상을 재기 넘치고 낭만적인 필치로 그렸다.  <출전:브리태니커>

 

1712년 이탈리아 베네치아에서 출생하였다. 화가인 아버지가 일찍 죽었기 때문에, 역시 화가인 형 조반니 안토니오 손에서 자랐으며, 후일 18세기 베네치아 풍경화의 마지막 대표자가 되었다. 충실한 사경(寫景)을 필요로 하는 주문화(注文畵)의 경우, 안토니오 카날레토처럼 암상(暗箱)이나 자[尺]를 사용하여 정확한 풍경묘사를 하여 그의 제자로 여겨졌다.

 

그러나 세바스티아노리치, 마르코리치, 자형(姉兄) 티에폴로 등을 통하여 마냐스코의 인상주의적 작풍을 영향받아, 투시도적인 사경에 신경 쓰지 않았다. 베네치아의 운하와 건물풍경에 번쩍이는 대기의 미묘한 움직임을 인상적으로 포착하여, 매혹적인 시적 정조가 감돌게 하였다.

 

특히 밀라노의 포르디·페초리미술관에 있는 '라구나'는 소품이지만, 저녁안개에 싸인 하늘과 물 사이의 빛의 굴절로, 베네치아에 황혼이 깃들인 경치를 깊이 있게 표현하였다.

 

 

Abundance,Francesco Guardi, 1740-1750 , 127.6 cm X 73.6 cm , 
oil on panel , Walker Art Gallery, Liverpool (United Kingdom)

 

 

The Parlor Of The Nuns At San Zaccaria, 1745-50 ,108 cm X 208 cm, oil on canvas.

Museo del Settecento Veneziano - Venice (Italy)

 

 

Town With A Bridge, 1750 ,30 cm X 53 cm, oil on canvas,  

Galleria degli Uffizi - Florence (Italy)

 

 

Il Ridotto, 1755 ,108 cm X 208 cm, oil on canvas,

Museo del Settecento Veneziano - Venice (Italy)

 

 

View of the church of san Giorgio Maggiore, Venice  1755, Oil on canvas,

71.1 cm X 119.7 cm,Bequeatheed by ARCHIBALD mCLELLAN  

 

 

View of the Giudecca Canal and the Zattere, Francesco Guardi, 1757-1758 , Thyssen-Bornemisza Museum - Madrid (Spain)

 

San Cristoforo, San Michele And Murano,

Seen From The Fondamenta Nuove, 1755-60 

 

 

A Night Procession in the Piazza San Marco,Francesco Guardi,  1755 ,
48 cm X 84.5 cm , oil on canvas , Ashmolean Museum - Oxford (United Kingdom)
 

 

The Piazzetta, Looking Toward San Giorgio Maggiore, 1758

 

The Lagoon With Boats, Gondolas, And Rafts, 1758

 

 

The Giudecca Canal With The Zattere, 1759 

 

 

The Lagoon From The Fondamenta Nuove, 1759

The Grand Canal, Venice, 1760, 73 cm X 119 cm,  oil on canvas,

Art Institute of Chicago (United States)

 

 

Capriccio With Venetian Motifs, 1760

 

 

Piazza San Marco, 1760

 

 

Venice: The Piazzetta di San Marco, Francesco Guardi, 1760 , 48.7 cm X 77.8 cm , oil on canvas Glasgow Museums Resource Centre (GMRC) 

 

 

The Molo And The Riva Degli Schiavoni From The Bacino Di San Marco, 1760-65

 122 cm X 152.5 cm , oil on canvas ,Metropolitan Museum of Art - New York, NY (United States)

 

 

The Piazza San Marco Towards The Basilica, 1760-65

 

 

Camp Santi Giovanni and Paolo Church, Francesco Guardi, 1760 , oil on canvas 
 Musee du Louvre - Paris (France)

 

San Cristofano, San Michele and Murano, Seen from the Fondamenta Nuova, ​1755~1760, 60.5 cm X 91 cm, oil on canvas,Kunsthaus - Zurich (Switzerland)

 

 

The Market at the Molo with the View of San Giorgio Maggiore, 1760~1765,

73 cm X 81 cm ,  oil on canvas, Akademie der Bildenden Kunste - Vienna (Austria)

Piazzetta with Doges Palace, 1760~1765,  oil on canvas,  73 cm X 81 cm ,

Akademie der Bildenden Kunste - Vienna (Austria)

Piazzetta with the Libreria Vecchia, 1760~1765,  oil on canvas, 73 cm X 81 cm

Akademie der Bildenden Kunste - Vienna (Austria)

Santa Maria della Salute viewed from across the Canal, 1760~1765, oil on canvas, 73 cm x 81 cm ,Akademie der Bildenden Kunste - Vienna (Austria)

 

The Rialto Bridge With The Palazzo Dei Camerlenghi, 1763

 

Architectural capriccio with figures among classical ruins, Francesco Guardi,  1763-1764 , Private collection
 

 

Architectural capriccio with figures by a ruined arch, Francesco Guardi, 
1763-1764 , Private collection

 

 

The Grand Canal, Looking Toward The Rialto Bridge, 1765, 56 cm X 75 cm ,

 oil on canvas ,Pinacoteca di Brera - Milan (Italy)

 

 

The Grand Canal At The Fish Market, 1765, 56 cm X 75 cm ,oil on canvas,

Pinacoteca di Brera - Milan (Italy)

 

 

Gondola In The Lagoon, 1765

 

 

The Three-Arched Bridge At Cannaregio, 1765-70

 

 

The Lagoon Looking Toward Murano From The Fondamenta Nuove, 1765-70, oil on canvas, 31.7 cm x 52.7 cm,  Fitzwilliam Museum  Cambridge (United Kingdom) 

 

 

The Torre Del'Orologio, 1765-70 

 

 

Audience Granted By The Doge, 1766-70,  oil on canvas ,66 cm x 100 cm .

Musée du Louvre (France)

 

The Doge At The Basilica Of La Salute, 1766-70 ,oil on canvas, 68 cm x 100 cm

Musée du Louvre (France)

 

 

The Doge on The Bucentaur At San Niccolo Del Lido, 1766-70

 

 

 The Coronation Of The Doge, 1766-70

 

 

Carnival Thursday on The Piazzetta, 1766-70

 

 

The Doge on The Bucintoro Near The Riva Di Sant'Elena, 1766-70

 

 

The Grand Canal, Venice, with the Palazzo Bembo, Francesco Guardi, 1768,
J. Paul Getty Museum - Los Angeles (United States)

 

 

A Young Girl of the Gradenigo Family with a Dove, Francesco Guardi, 1768-1770 ,  149.5 cm X  98.7 cm ,  oil on canvas ,
Amgueddfa Cymru (National Museum of Wales) - Cardiff

 

 

Piazza San Marco, Venice, 1770

 

 

View Of Piazzetta San Marco Towards The San Giorgio Maggiore, 1770 ,

Oil on canvas, 45 x 72 cm, Galleria Franchetti, Ca' d'Oro, Venice

이 작품은 그의 원숙미가 돋보이는 후기의 작품으로 빛과 색의 표현이 가히 달관의 경지에 이르렀음을 보여주고 있다. 화가의 예리한 관찰과 통찰이 그와 같은 경지에 이르게 했다

 

 

La Piazzetta Verso L' Isola San Giorgio

 

 

Bacino Di San Marco With San Giorgio And The Giudecca, 1770-74

 Oil on canvas, 69 x 94 cm, Gallerie dell'Accademia, Venice

 

과르디 즐겨 사용했던 특유의 가는 붓을 사용해 빠른 붓 놀림으로 그림의 생기를 불어넣었다.이 작품은 산 조르지오의 종탑의 독특한 지붕이 붕괴되던 1774년 완성되었다

 

 

Landscape With A Fisherman's Tent, 1770-75 , Oil on canvas, 49 x 77 cm

Fondazione Cagnola, Villa Gazzada, Gazzada

 

The Feast Of The Ascension, 1775 , Oil on canvas, 48 x 78 cm

Gulbenkian Foundation, Lisbon 

푸른 창공 속에 솟아 오른 마르코의 종탑이 전반적으로 수평적인 그림의 단조로움을 위 아래로 내려 그어서 시원한 느낌을 준다.  그리스도의 승천을 기념한 축제(베네치아 방언으로 '센사'라고도 함)에서 하일라이트는  베니스 공화국과 바다 사이의 상징적인 결혼식 장면이다. 이 십오일 정도되는 기간 동안 산 마르코 광장에서는 요트 경주인 레가타 뿐만 아니라 여러가지 화려한 축제가 벌어진다

Venice: San Giorgio Maggiore, 1775 ,Oil on canvas, 70 x 93 cm,

Wallace Collection, London

 

Bacino di San Marrco With San Giorgio and  the Giudecca

 

 

Venice: The Dogana With The Giudecca, 1775 ,  Oil on canvas, 70 x 93 cm

Wallace Collection, London

 

A Caprice with a Ruined Arch, Francesco Guardi1775 , 20.1 cm X 15.5 cm , oil on panel , National Gallery, London (United Kingdom) 

 

 

Doge Alvise IV Mocenigo Appears To The People In St Mark's Basilica In 1763,

1775-77, Oil on canvas, 67 x 100 cm Musées Royaux des Beaux-Arts, Brussels

이 그림은 카날레토의 원작을 원용하여 만든 지오 바니 바티스타 부르스톨른에 의해 1763과 1766 사이에 만들어진 조각을 토대로 그린 것으로 12폭 베네치아 축제 시리즈 중 하나이다. 새로 선출된 총독은 시민들에게 공직에 임하기 전 서약을 하는 장면이다. 완벽하게 좌우로 대칭된 구도와 아치형 관문은 상대적으로 미미한 군중들과 대조를 이룬다.

 

 

La tour de l’horloge sur la place Saint Marc, Francesco Guardi , 1775 ,
Alte Pinakothek - Munich (Germany)
 

 

The Doge of Venice Attending the Shrove Thursday Festivities in the Piazzetta, 1775, oil on canvas, Musée du Louvre (France)

 

 

View Of The Molo Towards The Santa Maria Della Salute, 1775-80 

 Oil on canvas, 45 x 71 cm, Galleria Franchetti, Ca' d'Oro, Venice

 

 

A View near Venice (?), 1775~1780.  oil on canvas,20.7 cm X 30.8 cm,

National Gallery - London (United Kingdom)

 

 

An Architectural Caprice, Before 1770~1778, Oil on canvas, 54 x 36 cm,

National Gallery, London,  (United Kingdom)

 

그가 도시의 정경을 그린 대부분의 배두타화가 가로로 그려졌지만, 상상속의 이미지를 표현한 건축물들은 세로로 그린 그림이 많다. 이 작품도 그 중 하나다. 1756년경 베니스로 돌아온 후 과르디는 스승 카날레토가 그렸던 산 마르코 광장의 풍경에 관심을 가졌다.

이 그림을 보면 마치 인상주의 화풍과 많이 닮아 있음을 알 수 있다. 햇빛과 그늘의 적절한 조화가 그림을 훨씬 생동감 있게 만들었다. 행인들의 옷의 빛깔을 보면 햇빛으로 인해 다양하게 나타나는 색의 조화가 어느 정도 보이는 만큼 표현되어 있음을 알 수 있다

Doge Alvise Mocenigo IV Giving a Banquet for the Ambassadors, 1776, 1778,

oil on canvas, Musée du Louvre (France)

 

 

An Architectural Caprice, Francesco Guardi,  1770-1779 , 22.1 cm X 17.2 cm ,
oil on canvas , National Gallery, London (United Kingdom)

Piazza Di San Marco, 1777,Oil on canvas, 61 x 91 cm,

Gulbenkian Foundation, Lisbon 

An Architectural Caprice with a Palladian Style Building​. 1770~1780, 

oil on canvas,  22.3 cm X 17 cm, National Gallery - London (United Kingdom)

Capriccio​,1775~1780, Philadelphia Museum of Art (United States

A Caprice with Ruins on the Seashore​, 1775~1780,  oil on canvas, 36.8 cm X 26.1 cm

National Gallery - London (United Kingdom)

The Departure of Bucentaur for the Lido on Ascension Day, ​1775~1780,

Musée du Louvre (France )

View of San Giorgio Maggiore Church from the Giudecca, 1775~1780, Unknown,

Frits Lugt Collection / Fondation Custodia, Paris (France)

View on the Cannaregio Canale, Venice, 1775~1789. oil on canvas, 50 cm X 76.8 cm ,

National Gallery of Art - Washington DC (United States)

A Gondola on the Lagoon near Mestre, 1780, oil on canvas, 29.5 cm X 44.5 cm ,

National Gallery - London (United Kingdom​)

Landscape, 1780, OIl on canvas, 120 x 152 cm, The Hermitage, St. Petersburg

과르디의 작품 중에서는 보기 드물게 건축 요소가 빠져 있는 그림이다.  

 

 

A View the Rio dei Mendicanti with the Dominican Convent

 

Rio Dei Mendicanti, 1780, Oil on canvas, 19.5 x 15 cm, Accademia Carrara, Bergamo

 

 

The Grand Canal With Santa Lucia And The Scalzi, 1780, Oil on canvas, 48 x 78 cm

Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid

Grand Canal and Santa Lucia and the Scalzi Church, 1780~1782, oil on canvas,

63 cm X 89 cm,  Akademie der Bildenden Kunste - Vienna (Austria)

Grand Canal with the Rialto Bridge, ​1780,  oil on canvas , 68.5 cm X 91.5 cm ,

National Gallery of Art - Washington DC (United States)

 

The Grand Canal With San Simeone Piccolo And Santa Lucia, 1780

 Oil on canvas, 48 x 78 cm, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid

 

산 시메오네 피콜로 성당과 산타 루치아 부근의 대운하 정경이다., 보트를 타고 가면서 아래서 위로 올려다 보는 싯점으로 그려서 그런지 툭 트여진 시원한 느낌을 준다,양안의 건물들을 모두 잡아 낼 수 있는 지점을 선택하여 폭 넓게 그려졌지만 다소 과장된 감도 없지 않다.

 

 

The Grand Canal and San Simeone Piccolo, 1761~1763, oil on canvas , 63 cm X 89 cm , Akademie der Bildenden Kunste - Vienna (Austria

A Regatta on the Grand Canal, Venice, 1780~1785,oil on canvas, 67 cm X 92.1 cm,

 Barber Institute of Fine Arts - Birmingham, UK (United Kingdom)

 

 

The Punta Di Dogana, 1782, Oil on canvas, 42 x 55 cm, Private collection

 

View Of The Campo San Zanipolo In Venice, 1782 

 Oil on canvas, 62 x 47 cm, Private collection

 

Temporary Tribune in the Campo San Zanipolo,Venice, ​1782~1783, 37.5cm X 31.5 cm

National Gallery of Art - Washington DC (United States)

Ladies Concert At The Philharmonic Hall, 1782, Oil on canvas, 68 x 91 cm

Alte Pinakothek, Munich

Pope Pius VI Blessing The People on Campo Santi Giovanni E Paolo, 1782

 Oil on canvas, 63,5 x 78,5 cm, Ashmolean Museum, Oxford 

The Meeting of Pope Pius VI and Doge Paolo Renier at San Giorgio , 1782, Unknown , Philadelphia Museum of Art (United States)

 

 

Architectural fantasy with a courtyard, 1780~1785​, , Unknown , Pushkin Museum of Fine Arts - Moscow (Russian Federation)

The Entrance to the Arsenal in Venice, ​1777~1785, unknown,

Kunsthistorisches Museum - Vienna (Austria)

Hot-Air Balloon Rising, 1784 , Oil on canvas, 66 x 51 cm,

Staatliche Museen, Berlin

이 작품은 1782년에 보았던 열기구를 띄어 올리는 장면을 떠 올려 그린 것이다., 당시 기구를 타고 하늘을 날아 오르는 것은 인기있는 스포츠 중 하나였다

Fanciful View of the Castel Sant'Angelo, Rome, 1785, oil on canvas, 

 46.8 cm X 76.3 cm , National Gallery of Art - Washington DC (United States​)

 

Outward Voyage Of The Bucintoro To San Nicolo Del Lido, 1785-88 

 

Fire in the San Marcuola Oil Depot, 1789, ​unknown,

Galleria dell Accademia - Venice (Italy)

Fire In The Oil Depot At San Marcuola, 1789 , Oil on canvas, 42 x 62 cm

Alte Pinakothek, Munich 

이 그림은 1789년 11월 28일 일어난 화재를 기록한 작품이다. 사람과 가옥을 갈라놓은 화염은 화가에게 작업의 욕구를 불러 일으켰고 과르디는 가벼운 붓놀림으로 타오르는 불꽃을 생생하게 표현하는데 성공했다. 이 그림은 죽어가는 도시를 우의적으로 표현한 것이라 한다. 

 

 Fire In The San Marcuola Oil Depot, 1789

 

 

Miracle of a Dominicane Saint

 

 

The Bucintoro Festival of Venice, Date unknown, oil on canvas,

Statens Museum for Kunst - Copenhagen (Denmark}

 

 

The Bucintoro Festival of Venice,  Date unknown, oil on canvas,

Statens Museum for Kunst - Copenhagen (Denmark)

 

 

Capriccio of a Harbour, Date unknown, oil on canvas, 122 cm X 178 cm,

National Gallery of Art - Washington DC (United States)

 

 

Flowers,Date unknown,   oil on canvas, Rijksmuseum - Amsterdam (Netherlands)

 

 

The Four Church Fathers and the Virgin of Seven Sorrows with Saints
Francesco Guardi - Date unknown , oil on canvas , 131 cm X 106 cm , Akademie der Bildenden Kunste - Vienna (Austria)
 
 
The Four Evangelists and the Holy Trinity with Saints
Francesco Guardi - Date unknown, oil on canvas, 131 cm X 105 cm ,
Akademie der Bildenden Kunste - Vienna (Austria)
 
 
The Piazza San Marco, Francesco Guardi - Date unknown, oil on canvas,
Metropolitan Museum of Art - New York, NY (United States)
 
 
Venice, a View of the Rialto Bridge, Looking North, from the Fondamenta del Carbon,  Date unknown ,  oil on canvas, Private collection

 

덧글 쓰기 엮인글 공감하기

안드레아 아피아니의 작품세계 - Apiani Andrea 伊.南유럽 / 외국화가

2013/12/02 19:27

복사 http://blog.naver.com/ohyh45/20200468159

전용뷰어 보기

 

안드레아 아피아니의 작품세계 - Apiani Andrea

 

 

 

 

General Desaix 1800-01 Oil on canvas, 115 x 88 cm

Musée National de Château, Versailles

 

 

Napoleon, First King of Italy, Oil on canvas

   

 

 Porträt des Napoleon, 1805, 100 cm X 75 cm,  빈 미술사 박물관,  

 

 

Allegory on the Peace of Pressburg 1808 Oil on wood, 38 x 46 cm

Pushkin Museum, Moscow 

 

 

안드레아 아피아니의아믈랭 부인의 초상

 

Paris and the nymph Oinone. Andrea Appiani. Italian. 1754-1817.oil on canvas 

 

 

 

 Princess Augusta of Bavaria, Duchess of Leuchtenberg by Andrea Appiani (location unknown to gogm) 1806-1807