외국화가/ 伊.南유럽화가

구름에 달가듯이 2015. 2. 8. 22:44

프란시스코 구아르디의 작품세계 Ⅱ [1776~1793] - Guardi, Francesco

 

 

Doge Alvise IV Mocenigo Appears to the People in St Mark's Basilica in 1763

1775-1777 Oil on canvas, 67 x 100 cm

Musées Royaux des Beaux Arts, Brussels,Belgium

 

이 그림은 카날레토의 원작을 원용하여 만든 지오 바니 바티스타 부르스톨른에 의해 1763과 1766 사이에 만들어진 조각을 토대로 그린 것으로 12폭 베네치아 축제 시리즈 중 하나이다. 새로 선출된 총독은 시민들에게 공직에 임하기 전 서약을 하는 장면이다. 완벽하게 좌우로 대칭된 구도와 아치형 관문은 상대적으로 미미한 군중들과 대조를 이룬다.

 

 

View Of The Molo Towards The Santa Maria Della Salute, 1775-80 

 Oil on canvas, 45 x 71 cm, Galleria Franchetti, Ca' d'Oro, Venice

 

 

A View near Venice (?), 1775~1780.  oil on canvas,20.7 cm X 30.8 cm,

National Gallery - London (United Kingdom)

 

 

An Architectural Caprice, 1777, Oil on  canvas ,  54 x 36 cm, 

National Gallery, London, UK

 

 

그가 도시의 정경을 그린 대부분의 배두타화가 가로로 그려졌지만, 상상속의 이미지를 표현한 건축물들은 세로로 그린 그림이 많다. 이 작품도 그 중 하나다. 1756년경 베니스로 돌아온 후 과르디는 스승 카날레토가 그렸던 산 마르코 광장의 풍경에 관심을 가졌다.

이 그림을 보면 마치 인상주의 화풍과 많이 닮아 있음을 알 수 있다. 햇빛과 그늘의 적절한 조화가 그림을 훨씬 생동감 있게 만들었다. 행인들의 옷의 빛깔을 보면 햇빛으로 인해 다양하게 나타나는 색의 조화가 어느 정도 보이는 만큼 표현되어 있음을 알 수 있다

 

Doge Alvise Mocenigo IV Giving a Banquet for the Ambassadors, 1776, 1778,

oil on canvas, Musée du Louvre (France)

 

 

An Architectural Caprice, Francesco Guardi,  1770-1779 , 22.1 cm X 17.2 cm ,
oil on canvas , National Gallery, London (United Kingdom)

 

 

Piazza San Marco, 1777, Oil on  canvas ,  61 x 91 cm

 Gulbenkian Foundation, Lisbon, Portugal

 

 

Piazza di San Marco (detail) 1777 Oil on canvas

Gulbenkian Foundation, Lisbon

 

An Architectural Caprice with a Palladian Style Building​. 1770~1780, 

oil on canvas,  22.3 cm X 17 cm, National Gallery - London (United Kingdom)

Capriccio​,1775~1780, Philadelphia Museum of Art (United States)

A Caprice with Ruins on the Seashore​, 1775~1780,  oil on canvas, 36.8 cm X 26.1 cm

National Gallery - London (United Kingdom)

 

 

City View, 1775-1780, Oil on panel ,  Hermitage, St. Petersburg, Russia

 

The Departure of Bucentaur for the Lido on Ascension Day, ​1775~1780,

Musée du Louvre (France )

View of San Giorgio Maggiore Church from the Giudecca, 1775~1780, Unknown,

Frits Lugt Collection / Fondation Custodia, Paris (France)

View on the Cannaregio Canale, Venice, 1775~1789. oil on canvas, 50 cm X 76.8 cm ,

National Gallery of Art - Washington DC (United States)

 

A Gondola on the Lagoon near Mestre, 1780, oil on canvas, 29.5 cm X 44.5 cm ,

National Gallery - London (United Kingdom​)

 

View of the Molo towards the Santa Maria della Salute 1775-80 Oil on canvas,

45 x 71 cm Galleria Franchetti, Ca' d'Oro, Venice

 

 

Landscape, 1780, Oil on  canvas , 120 x 152 cm, Hermitage, St. Petersburg, Russia

 

 

A View the Rio dei Mendicanti with the Dominican Convent

  

 

The Grand Canal With Santa Lucia And The Scalzi, 1780, Oil on canvas, 48 x 78 cm

Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid

Grand Canal and Santa Lucia and the Scalzi Church, 1780~1782, oil on canvas,

63 cm X 89 cm,  Akademie der Bildenden Kunste - Vienna (Austria)

Grand Canal with the Rialto Bridge, ​1780,  oil on canvas , 68.5 cm X 91.5 cm ,

National Gallery of Art - Washington DC (United States)

 

 

The Grand Canal with San Simeone Piccolo and Santa Lucia, 1780,  canvas

 48 x 78 cm,  Thyssen-Bornemisza Collection, Madrid, Spain

 

산 시메오네 피콜로 성당과 산타 루치아 부근의 대운하 정경이다., 보트를 타고 가면서 아래서 위로 올려다 보는 싯점으로 그려서 그런지 툭 트여진 시원한 느낌을 준다,양안의 건물들을 모두 잡아 낼 수 있는 지점을 선택하여 폭 넓게 그려졌지만 다소 과장된 감도 없지 않다.

 

The Grand Canal with Santa Lucia and the Scalzi, 1780, Oil on canvas

 48 x 78 cm,  Thyssen-Bornemisza Collection, Madrid, Spain

 

 

 

Venetian Capriccio, 1775-1780, Oil on panel, 16 x 23 cm,  Private Collection

 

 

Venice, Il Rio dei Mendicanti, 1780, Oil on canvas , 19.5 x 15 cm

 Gallerie dell'Accademia, Venice, Italy

 

Ladies Concert at the Philharmonic Hall, 1782, Oil on  canvas

68 x 91 cm, Alte Pinakothek, Munich, Germany

 

 

 

 Pope Pius VI Blessing the People on Campo Santi Giovanni e Paolo, 1782,

Oil on canvas ,  63.5 x 78.5 cm,  Ashmolean Museum, Oxford, UK

 

 

 

The Punta di Dogana, 1782, Oil on  canvas ,  42 x 55 cm,  Private Collection

 

Temporary Tribune in the Campo San Zanipolo,Venice, ​1782~1783, 37.5cm X 31.5 cm

National Gallery of Art - Washington DC (United States)

 

 

View of the Campo San Zanipolo in Venice, 1782,

Oil on  canvas ,  62 x 47 cm,  Private Collection

 

 

The Meeting of Pope Pius VI and Doge Paolo Renier at San Giorgio , 1782, Unknown , Philadelphia Museum of Art (United States)

 

Architectural fantasy with a courtyard, 1780~1785​, , Unknown , Pushkin Museum of Fine Arts - Moscow (Russian Federation)

The Entrance to the Arsenal in Venice, ​1777~1785, unknown,

Kunsthistorisches Museum - Vienna (Austria)

 

Hot Air Balloon Rising, 1784, Oil on canvas , 66 x 51 cm

 Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie, Berlin, Germany

 

이 작품은 1782년에 보았던 열기구를 띄어 올리는 장면을 떠 올려 그린 것이다., 당시 기구를 타고 하늘을 날아 오르는 것은 인기있는 스포츠 중 하나였다

A Regatta on the Grand Canal, Venice, 1780~1785,oil on canvas, 67 cm X 92.1 cm,

 Barber Institute of Fine Arts - Birmingham, UK (United Kingdom)

 

 

Fanciful View of the Castel Sant'Angelo, Rome, 1785, oil on canvas, 

 46.8 cm X 76.3 cm , National Gallery of Art - Washington DC (United States​)

 

Outward Voyage of the Bucintoro to San Nicol del Lido, 1785-1788, Oil on canvas

 50 x 80 cm, Private Collection

 

 

Fire in the Oil Depot at San Marcuola, 1789, Oil on  canvas ,  42 x 62 cm

 Alte Pinakothek, Munich, Germany

 

 

 

The Fire at San Marcuola, 1789, canvas ,  32 x 51 cm,

Gallerie dell'Accademia, Venice, Italy

 

이 그림은 1789년 11월 28일 일어난 화재를 기록한 작품이다. 사람과 가옥을 갈라놓은 화염은 화가에게 작업의 욕구를 불러 일으켰고 과르디는 가벼운 붓놀림으로 타오르는 불꽃을 생생하게 표현하는데 성공했다. 이 그림은 죽어가는 도시를 우의적으로 표현한 것이라 한다. 

 

 Fire In The San Marcuola Oil Depot, 1789

 

 

Date Unknown

 

 

 

Bridge at Dolo, Oil on canvas, 15 x 19 cm, Szépművészeti Múzeum, Budapest, Hungary

 

 

 

Church of Santa-Maria Zobenigo,  Oil on canvas ,  50 x 84 cm,  Private Collection

 

 

 

San Giorgio Maggiore, Oil on canvas , 19.5 x 16.5 cm

 Museu Calouste Gulbenkian, Lisbon, Portugal

 

 

 

 Venice, a View of the Piazzetta Looking South with the Palazzo Ducale,

Oil on canvas ,  78.7 x 115.5 cm,  Private Collection

 

 

 

Venice: A View of the Church of San Giorgio Maggiore Seen from the Giudecca, Oil on canvas ,  46 x 72 cm,  Private Collection

 

 

 

Venice: A View of the Entrance to the Grand Canal, Oil on  canvas

 46 x 71 cm, Private Collection

 

 

 

View of the Island of San Giorgio in Alga, Venice, Oil on  canvas

 11 x 18 cm,  Private Collection

 

 

View of the Island of San Michele near Murano, Venice, Oil on  canvas

11 x 18 cm,  Private Collection

 

 

Deer hunting,  Oil on canvas , 46.2 x 80.9 cm, Private Collection

 

 

Miracle of a Dominicane Saint

 

 

Capriccio of a Harbour, Date unknown, oil on canvas, 122 cm X 178 cm,

National Gallery of Art - Washington DC (United States) 

 

Flowers,Date unknown,   oil on canvas, Rijksmuseum - Amsterdam (Netherlands)

 

 

The Four Church Fathers and the Virgin of Seven Sorrows with Saints
Francesco Guardi - Date unknown , oil on canvas , 131 cm X 106 cm , Akademie der Bildenden Kunste - Vienna (Austria)
 
 
The Four Evangelists and the Holy Trinity with Saints
Francesco Guardi - Date unknown, oil on canvas, 131 cm X 105 cm ,
Akademie der Bildenden Kunste - Vienna (Austria)

 

 
The Piazza San Marco, Francesco Guardi - Date unknown, oil on canvas,
Metropolitan Museum of Art - New York, NY (United States)
 
 
Venice, a View of the Rialto Bridge, Looking North, from the Fondamenta

 del Carbon, Date unknown ,  oil on canvas, Private collection