외국화가/佛,스페인화가

구름에 달가듯이 2015. 5. 23. 10:24

폴 고갱의 작품 세계 Ⅳ[1887~1888] - Paul Gauguin

(French Impressionist, Paul Gauguin : 1848~1903)

 

 

 

 

 

By the Seashore (also known as Saint-Pierre Roadstead), 1887 , oil on canvas ,  

54 cmX 90 cm ,Ny Carlsberg Glyptotek - Copenhagen  (Denmark - Copenhagen)

 

 

Huts under the Trees (also known as Martinican Scene with Mango Tree), 1887

oil on canvas,  92 cm X 72 cm , Private collection

 

 

A Little Washerwoman, 1887, oil on canvas, 32 cm X 45 cm  Private collection

 

 

Mango Pickers, Martinique (also known as Fruit-Picking or Mangoes), 1887,

oil on canvas 89 cm X 116 cm ,  Van Gogh Museum  (Netherlands - Amsterdam)

 

 

Martinique Landscape (also known as Comings and Goings), 1887, oil on canvas

72.5 cm X 92 cm, Museo Thyssen-Bornemisza  (Spain - Madrid)

 

 

Meadow in Martinique, 1887, oil on canvas, 67 cm X 114.5 cm, Private collection

 

 

Near the Huts, 1887, oil on canvas, 90 cm X 55 cm  Private collection

 

 

Portrait of Madame Alexander Kholer, 1887, oil on canvas,  46 cm X 38 cm

National Gallery of Art - Washington DC  (United States - Washington)

 

 

Riverside, 1887, oil on canvas , 54 cm X 65 cm

Van Gogh Museum  (Netherlands - Amsterdam) 

 

 

River under the Trees, Martinique, 1887,  oil on canvas ,  90 cm X 116 cm

Neue Pinakothek - Bayerische Staatsgemäldesammlungen  (Germany - Munich) 

 

 

Seashore, Martinique (also known as Fruit Porters at Turin Bight), 1887

oil on canvas,  46 cm X Width: 61 cm Private collection

 

 

Still LIfe with Delacroix Drawing, 1887, oil on canvas , 40 cm X 30 cm  

Musée d'Art Moderne et Contemporain de Strasbourg  (France - Strasbourg)

 

 

Still Life with Mangoes and Hisbiscus, 1887, 

oil on canvas,   32.5 cm X 47 cm Private collection

 

 

Tropical Conversation, 1887, oil on canvas,  61 cm X 76 cm, Private collection 

 

 

Tropical Vegetation, 1887, oil on canvas, 116 cm X 89 cm

Scottish National Gallery-National Galleries of Scotland (United Kingdom-Edinburgh) 

 

 

Two Girls Bathing, 1887, oil on canvas , 87.5 cm X 70 cm

Museu Nacional de Bellas Artes - Buenos Aires  (Argentina - Buenos Aires) 

 

 

Woman of Martinique, 1887,

clay painted terracotta,  19.7 cm, Unknown, Private collection

 

 

Palm trees on Martinique, 1887, Oil on canvas , Private Collection 

 

 

Tropical Landscape, Martinique, 1887,  Oil on canvas , 90 x 115 cm

 Städtische Galerie im Lenbachhaus, Munich, German

 

 

Apples and Bowl, 1888 ,  oil on canvas,  27 cm X 35 cm , Private collection

 

 

The Aven Running through Pont-Aven (also known as Autumn at Pont-Aven),  1888 

oil on canvas,   72 cm X 93 cm Private collection

 

 

Aven Valley, Upstream of Pont-Aven, 1888, oil on canvas , 71 cm X 89.5 cm

National Gallery of Art - Washington DC  (United States - Washington)

 

 

Blue Trees, 1888, oil on canvas , 92 cm X 73 cm

Ordrupgaard Collection - Copenhagen  (Denmark - Copenhagen) 

 

 

이 그림은 "우리는 어디서 와서 어디로 가는가" 마지막 유언으로 제작된 제목도 철학적으로 유명한 그림이다,

마르키즈 제도의 히바오아섬 으로 자리를 옮긴 고갱은 매독과 영양실조로 그의 건강은 더욱 나빠졌다. 

 

고갱의 회화로는 타히티 시대 작품들이 가장 인기를 끌었는데, 이는 말할나위 없이 신비스럽고 꿈 같은 주제, 즉 무르익은 원시의 땅이라는 도피처를 제공한 때문이다. 그러나 태평양은 그에게 새로운 주제를 제공하기는 하였어도, 그 주제들을 표현해 낼 형태언어의 폭까지 넓혀 주지는 않았다.

 

고갱의 맹렬한 독립성과 서구 미술의 수백 년 동안 내려온 원칙의 거부는 무명 젊은 시절에 미술 수업을 전혀 받지 않았기 때문에 가능했는지도 모른다. 폴 고갱은 프랑스인과 페루인의 혼열 가정에서 태어났는데 그의 가계는 폭력, 강간, 급사, 급진주의 지식인 등의 기며한 혈통이 혼재되어 있었다. 그는 유년기를 페루와 프랑스에서 보낸 후, 6년간은 배를 타고 다니며 장사를 했고, 1871년에서 1882년까지는 증권 브로커로 성공을 거두었다.

 

그는 인상주의 그림을 수집하기 시작했고 시험삼아 그림을 그려봤으며 1879년에는 그가 만든 조그마한 조각상이 인상주의전에서 받아들여지는 좋은 결과를 가져왔고, 그 다음 해에는 7점의 그림들을 전시했다. 1883년에 이르러, 그는 직장을 버리고 전적으로 미술에 전념하게 되는데, 이미 그때 인상주의의 원칙에 이의를 제기하고 있었다. 1886년에서 1891년 사이에, 그는 브로타뉴의 퐁타벤에 모인 미술가 그룹의 중심 인물이 되었고, 1888년에는 아를르에서 반 고흐와 두 달간을 함께 지내기도 한다.

 

이 시기는 고갱이 끊임없이 그 자신과 자신의 미술에 의문을 제기했던 시기였고, 여러가지 어려움이 증폭되었던 시기였다. 부유하게 지내다 갑자기 지독한 가난에 빠지고 아내와 아이들과 헤어지게 된 것은 그에게 있어서 커다란 슬픔이었다.

 

그가 "우연성의 요구에 발목을 잡혔었다."고 회상하는 인상주의를 거부한 뒤. 그의 목표를 처음으로 충분히 실현시킨 작품은 1888년 [설교후의 환영]이다. 이 작품은 마치 교회에서처럼 침묵에 잠겨 기도하고 있는 브르통의 농촌 아낙네들이, 금빛과 찬란한 푸른색에 감싸인 날개 달린 천사와 야곱이 불타오르는 붉은 벌판에서 씨름하고 있는 것을 환영 속에서 바라보는 모습을 그린 것인데, 전통적인 원근법에 따라 구성되긴 하였지만, 도식적인 구성, 이어지면서 그림자 없는 색면, 실루엣의 사용등은 일본 판화의 영향이 분명하고 광범위함을 알 수 있다.

 

고갱의 미술은 분석적 관찰보다는 상상적 개념의 미술이다. "예술은 하나의 추상이다."라고 말한 그는 아를르에 있는 반 고흐를 위해 그린 자신의 [자화상]을 이렇게 표현했다.

 

 '이 그림은 너무 추상적이기 때문에 절대 이해될 수 없을 것이다. 처음 얼핏 보면 그 것은 산적의 얼굴처럼 보이며.... 인정 받지 못한 인상주의 화가의 모습을 그리고 있다......" 고갱은 이 초상화를 보내면서 빅토르 위고의 낭만주의 소설 '레미제라블'의 주인공인 장발장과 자기를 동일시하고 있다고 설명했다.

 

그의 천재성은 놀라울 정도로 여러 방면에서 발휘되었다. 1889년경부터, 그는 초기의 관심사였던 조각에 눈을 돌렸다. 1889년에서 1890년 사에에 제작된 부조 "사랑하라, 그러면 행복할 것이다"는 매우 비자연주의적인 작품이었지만 그는 자신의 "가장 훌륭하고 가장 이상한 작품"이라고 여겼다.

 

거칠게 깎여진 형태들의 의미는 수수께끼처럼 모호하나 대단한 물리적 밀도와 무게를 지니고 있었다. 고갱의 정신과 손은 쉴 틈이 없었다. 그는 지팡이를 깎기도 했으며, 도자기를 구워 보기도 했다. 그의 목판화와 아연 판화는 열정에 넘치며, 이런 판화에서 시도한 왜곡된 형태들은 재료의 가능성을 느끼면서 만들어낸 것으로 목판화의 생명을 되살리는 데 결정적인 역할을 했다.

 

 

Breton Boy by the Aven River (also known as White River), 1888 ,oil on canvas

 58 cm X 72 cm , Musée de Grenoble  (France - Grenoble)

 

 

Breton Boys Wrestling,  (also known as Young Wrestlers), 1888,

oil on canvas, 93 cm X 73 cm ,  Private collection 

 

 

Breton Fishermen, 1888 ,oil on canvas, 72.5 cm X 60 cm , Private collection

 

 

Breton Girls Dancing (also known as Dancing a Round in the Haystacks), 1888

oil on canvas ,  71.5 cm X 93 cm,

National Gallery of Art - Washington DC  (United States - Washington) 

 

 

Breton Woman and Goose by the Water, 1888,

oil on canvas,  25 cm X 39.5 cm  Private collection

 

 

Breton Woman with Pitcher, 1888, oil on canvas, 92 cm X72 cm, Private collection

 

 

Breton Women at the Turn, 1888 , oil on canvas , 91 cm X 72 cm

Ny Carlsberg Glyptotek - Copenhagen  (Denmark - Copenhagen)

 

 

Captain Jacob, 1888 ,oil on canvas, 31 cm X 43.5 cm  Private collection

 

 

Children Wrestling, 1888, Oil on wood , 33.5 cm X 24 cm, Private collection

 

 

The Clog Maker, 1888, oil on canvas,  58 cm X 49 cm Private collection

 

 

Cottages on Mount Sainte-Marguerite, 1888,

oil on panel , 47 cm X 63 cm , Private collection

 

 

Cove opposite Pont-Aven Harbor, 1888,

oil on canvas, 73 cm X 92 cm  Private collection

 

 

A Cow and Her Calf, 1888, oil on canvas, 25.2 cm X 41.2 cm,  Private collection

 

 

Dogs Running through a Field, 1888, oil on canvas, 92cm X72.5cm, Private collection

 

 

First Spring Flowers, 1888, oil on canvas, 70 cm X 92 cm,  Private collection

 

 

Fishermen and Bathers on the Aven, 1888,

oil on canvas,   73 cm X 60 cm , Private collection

 

 

Fruit, 1888,  oil on canvas , 43 cm X 58 cm

Pushkin Museum of Fine Arts  (Russian Federation - Moscow) 

 

 

Grape Harvest in Arles (also known as Human Misery), 1888,  oil on canvas

73.5 cm X 92.5 cm, Ordrupgaard Collection - Copenhagen  (Denmark)

 

 

Haymaking, 1888, oil on canvas, 73 cm X 92 cm,Musée d'Orsay  (France - Paris)

 

 

Haystack, near Arles, 1888,  oil on canvas ,  92 cm X 73 cm

Indianapolis Museum of Art  (United States - Indianapolis, Indiana)

 

 

In the Heat of the Day (also known as Woman with Pigs), 1888,  

oil on canvas ,  73 cm X 92 cm , Private collection

 

 

Kneeling Cow (also known as Cow Lying at the Foot of a Tree), 1888

oil on canvas, 47 cm X 34 cm , Private collection

 

 

Landscape, Farmhouse in Arles,1888,oil on canvas , 72 cm X 92 cm,

Nationalmuseum - Stockholm  (Sweden - Stockholm)

 

 

Landscape with Geese (also known as Goose Games), 1888 ,

oil on canvas, 73 cm X 91.5 cm  Private collection 

 

 

Lane at Alchamps, Arles (also known as Les Alychamps, Falling Leaves), 1888

oil on canvas ,  72.5 cm X 92 cm

Seiji Togo Memorial Yasuda Kasai Museum of Art  (Japan - Tokyo)

 

 

Late Winter, Pont-Aven Breton and Calf (also known as Young Breton Boy Adjusting His Clog), 1888, oil on canvas, 90.5 cm X 71 cm

Ny Carlsberg Glyptotek - Copenhagen  (Denmark - Copenhagen)

 

 

Les Alyschamps, 1888, oil on canvas , 92 cm X 73 cm,Musée d'Orsay (France-Paris)

1897년 후반 자살미수 전에 그가 "밤낮을 가리지 않고 정신없이"그린 유명하고 거대한 "우리는 어디서 왔고, 우리는 누구이며, 우리는 어디로 가고 있는가?"는 그가 정신적 유연장이라고 생각하고 그린 그림이었다. 그것은 사실 가장 야심적으로 모든 것을 종합해 넣은 작품으로, 수수께끼 우상뿐 아니라 그가 이미 그의 초기 구성들에서 사용했던 상징적인 형태들 대부분을 끌어모아 신비스러운 파노라마로 엮은 것이었다

 

 

Little Breton Bather, 1888 ,oil on canvas, 28.6 cm X 21.3 cm  Private collection

 

 

Little Breton Shepherd, 1888, oil on canvas , 89 cm X 116 cm

National Museum of Western Art - Tokyo  (Japan - Tokyo) 

 

 

Little Cat, 1888,oil on canvas, 72 cm X 24 cm , Private collection

 

 

Madame Roulin, 1888, oil on canvas , 49 cm X 62.5 cm

Saint Louis Art Museum  (United States - St. Louis, MO)

 

 

Mas, near Arles, 1888 , oil on canvas, 73 cm X 92 cm , Private collection 

 

 

A Meadow on the Banks of he Aven (also known as River Aven, Upstream of

Pont-Aven), 1888, oil on canvas, 60.5 cm X 73.5 cm ,  Private collection 

 

 

NIght Cafe in Arles (Madame Ginoux), 1888 ,  oil on canvas , 73 cm X 92 cm
 Pushkin Museum of Fine Arts  (Russian Federation - Moscow)

 

아를에 와서 그린 이 그림을 고흐에게 헌정했다. 사실 고갱은 술집의 색깔이 마음에 안 든다며 자신의 작품을 탐탁치 않게 여겼다. 앞에 포즈를 취하고 있는 부인은 카페의 여주인 지누이다.

 

 

Old Women at Arles, (also known as Women from Arles in the Public Gardens,

The Mistral), 1888,  oil on canvas, 73 cm X 92 cm ,  

 Art Institute of Chicago  (United States)

 

 

1886년부터 90년에 걸친 5년간을 고갱은 브르타뉴 지방에서 보냈다. 처음에는 퐁 타벤에 살다가 르 풀루뒤로 옮겼다. 그 사이인 1888년 가을, 아주 짧은 기간이긴 하지만 고갱은 고호의 권유로 남프랑스의 아를르로 간 일이 있었다. 이 그림은 그때에 그려진 것이다.

 

화면에는 평탄한 길을 배경으로 이상한 모양의 농촌 부인들이 그려져 있다. 여기에 표현된 여러 형상간의 관계에는 어딘가 불안정한 데가 엿보인다.

 

어째서 앞길을 막는 것처럼 붉은 담이 가로막고 았는 것일까. 두 개의 짚더미 너머에 있는 것은 연못이고, 거기에 하늘이 비치고 있는 것일까. 아니면 그것은 샘이고, 그 근처에 나뭇잎이 흩어져 있는 것일까. 그것은 아무래도 좋고, 화가에게는 그 하나하나가 아름다운 색면으로 전체적인 조화만을 이루면서 그것으로 충분한 모양이다. 

 

 

 

Path down to the Aven, 1888, oil on canvas , 92 cm X 73 cm  

Ordrupgaard Collection - Copenhagen  (Denmark - Copenhagen)

 

 

Pont-Aven in the Snow, 1888 , oil on canvas ,  73 cm X 92 cm

Göteborgs konstmuseum  (Sweden - Goteborg)

 

 

Portrait of a Little Boy,1888,oil on canvas , 23 cm X 23 cm

Musée de la Fondation Bemberg  (France - Toulouse)

 

 

Portrait of a Man Wearing a Lavalliere, 1888, oil on canvas ,  40 cm X 31 cm

Van Gogh Museum  (Netherlands - Amsterdam)

 

 

Portrait of a Pont-Aven Woman (Marie Louarn?), 1888,

oil on canvas, 33 cm X 23 cm ,  Private collection

 

 

Portrait of a Woman (Marie Lagadu?), 1888 ,

oil on canvas,  32.5 cm X 40.5 cm , Private collection

 

 

Portrait of Madeline Bernard, 1888,  oil on canvas ,72 cm X 58 cm

Musée de Grenoble  (France - Grenoble)

 

 

Portrait of Vincent van Gogh Painting Sunflowers (also known as Villa Rotunda by

Emma Ciardi), 1888, oil on canvas, 73 cm X 92 cm,

Van Gogh Museum (Netherlands - Amsterdam)

 

 

River Aven below Mount Sainte-Marguerite, 1888, oil on canvas , 73 cm X 92 cm

Bridgestone Museum of Art - Tokyo  (Japan - Tokyo)

 

 

Rocks on the Breton Coast, 1888,  oil on canvas, 59 cm X 92 cm  Private collection

 

 

Rocks on the Coast, 1888, oil on canvas, 49 cm X 58 cm  Private collection

 

 

Seascape with Cow on the Edge of a Cliff, 1888,  oil on canvas ,  73 cm X 60 cm 

 

 

Self Portrait at Lezaven, 1888,  oil on canvas, 40.5 cm X 32.5 cm

National Gallery of Art - Washington DC  (United States - Washington)

 

 

Self Portrait, Les Miserables, 1888, oil on canvas , 45 cm X 55 cm  
  Van Gogh Museum  (Netherlands - Amsterdam)

 

 

Shepherd and Shepherdess in a Meadow, 1888, 

oil on canvas , 92 cm X 73 cm,   Private collection

 

 

Still Life, Fete Gloanec, 1888, oil on canvas , 38 cm X 53 cm

Musée des Beaux-Arts d'Orléans  (France - Orléans)

 

 

Still Life with Fan, 1887-1888, oil on canvas, 50 cm X 61 cm, Musée d'Orsay ( Paris) 

 

 

Still Life with Japanese Print, 1888, oil on canvas, 31.7  X 55.5 cm  Private collection 

 

 

Still Life with Three Puppies, 1888, oil on panel ,  92 cm X 62.5 cm

Museum of Modern Art - New York  (United States - New York City)

 

일본화의 영향으로 원근법에 의한 화면 배치가 아니라 대상을 위에서 내려다보는 조망 기법을 보여준다.

 

 

The Swineheard, 1888,  oil on canvas , 73.5 cm X 92 cm

Los Angeles County Museum of Art  (United States - Los Angeles, California)

 

 

Turkeys, Pont-Aven (also known as Pont-Aven Landscape),1888

oil on canvas, 92 cm (36.22 in.), Width: 73 cm,  Private collection

 

 

View of Pont-Aven from Lezaven, 1888 ,

oil on cardboard mounted on panel , 70 cm X 54 cm ,  

 

 

The Vision after the Sermon (also known as Jacob Wrestling the Angel), 1888

oil on canvas, 73 cm X 92 cm ,

Scottish National Gallery  National Galleriesof Scotland (United Kingdom- Edinburgh)

 

'야곱과 천사와의 싸움'도 역시 브리타니 지방에서의 경험에서 제작된 것이다. 나무둥치로 나뉘어진 화면의 좌측에는 영적 경험에 빠진 이 지방 여인들이, 그리고 우측에는 야곱과 씨름하는 천사가 등장한다. 전경의 나무가 뒤의 여인들로 이어져 후 경과의 거리를 무효화시키는 평면성이 돋보인다.

 

 황색의 그리스도에서처럼 상당히 원색적인 바탕과 평면적 공간 구성, 그리고 종교적 환영이 주제로 등장한 이 작품에서도 고갱의 정열적인 심성을 느낄 수 있다. 이들은 붉은 바탕 위에 놓여있고 역시 현실과 상상의 세계의 혼돈이 강한 색채와 몽상적 주제와 함께 표현되었다. 종교적인 심성과 비현실적인 주제가 실생활의 무미함에 대한 대안으로 제시되면서 고갱의 프랑스에서의 상징주의 시기를 반영해 준다.

 

 

Washerwomen, 1888, oil on canvas,73 cm X 92 cm 

Van Gogh Museum  (Netherlands - Amsterdam)

 

 

Washerwomen at the Roubine du Roi. Arles, 1888, oil on canvas , 73 cm X 92 cm

Museum of Modern Art - New York  (United States - New York City) 

 

 

 

The Wave, 1888 ,oil on canvas , 60 cm X 73 cm , Private collection

 

 

 

Willow by the Aven, 1888 , oil on canvas, 76.3 cm X 62.5 cm  Private collection 

 

 

 

Young Breton Bathers, 1888, oil on canvas , 236.22 cm X 185.42 cm

Hamburger Kunsthalle  (Germany - Hamburg) 

 

 

Young Woman at a Window, 1888, oil on canvas, 34 cm X 41 cm   Private collection

 

 

 

Bouquet of Flowers with a Window Open to the Sea (Reverse of Hay-Making in B

rittany) , Oil on canvas, 73 x 92 cm,  Musée d'Orsay, Paris, France

 

 

Breton Boy by the Aven River, 1888, Oil on canvas

 Musée de peinture et de sculpture, Grenoble, France

 

 

Petit Breton arranging his shoe, or Landscape at Pont-Aven, Brittany , 1888,

Oil on canvas, 90.5 x 71 cm, Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen, Denmark