외국화가/佛,스페인화가

구름에 달가듯이 2015. 5. 24. 06:23

폴 고갱의 작품 세계 Ⅶ[1893~1896] - Paul Gauguin

(French Impressionist, Paul Gauguin : 1848~1903)

 

 

 

 

Aita Parari te Tamari Vahine Judith (also known as Portrait of Annah the Javanese)
1893, oil on canvas , Private collection

 

 

아마 그것은 이미 자신의 육체 일부가 되어 버린 타히티를 떠나, 그가 안주할 수 있는 곳을 찾을 수 없었던 괴로운 몸부림 같은 것이었을 게다.  타히티의 풍토적(風土的) 향기(香氣)를 안나로부터 찾으려고 했다.

 

그가 모래 빛깔에서 자주 보여준 보랏빛이 감도는 분홍색을 배경에 대담하게 밀어붙이듯 평면적으로 칠하고, 신비한 느낌을 주는 밝고 투명한 푸른 색이, 검은 피부의 안나를 감싸고 있다.

 

그러나, 그를 파리에 붙들어 놓을 수 없는 불안이 감도는 화면에는 온화함이 없다.고갱은 타히티에서 마저 가난에서 해방될 수는 없었다. 과도한 제작 생활과 가난이 겹쳐 1893년 8월 파리로 돌아간다. 

 

 

Among the Lillies,1893,   oil on canvas , Private collection

 

 

Ea haere la oe?(also known as Where are You Going?),1893, oil on canvas, 92.5 cm X 73.5 cm  , The State Hermitage Museum - Saint Petersburg  (Russian Federation)

 

 

E haere oe i hia (also known as Where Are You Going?), 1893 ,  oil on canvas

Staatsgalerie Stuttgart  (Germany - Stuttgart)

 

 

Floral and Vegetable Motifs, 1893, Painting on Glass, Musée d'Orsay (France - Paris)

 

 

Hina tefatou (also known as The Moon and the Earth),  1893 , oil on canvas

Museum of Modern Art - New York  (United States - New York City

 

 

 

The moment of truth II, 1893, Oil on canvas , 54.6 x 32 cm, 

Ateneum, Helsinki, Finland

 

 

Noa Noa Suite: Delightful Land, 1893,  woodcut  on paper , 47.6 x 27.2 cm

Metropolitan Museum of Art, New York City

 

 

 

Marahi Metua no Tehamana (also known as Tehamana Has Many Ancestors)
1893, oil on canvas,  76 cm X 54 cm, Art Institute of Chicago (United States-Chicago)

 

 

The Messengers of Oro,  1893.  watercolor ,  Musée du Louvre  (France - Paris)

 

 

Musique barbare, 1891-1893,

watercolor Charcoal, pastel and wash,Private collection 

 

 

Otahi (also known as Alone), 1893  , oil on canvas , Private collection

 

 

Pape Moe (also known as Mysterious Water), 1893,  oil on canvas, Private collection 

 

 

Portrait of Louis Roy, 1893  , oil on canvas , Private collection

 

 

Portrait of the Artist with the Idol, 1893 ,  oil on canvas
  McNay Art Museum - San Antonio  (United States - San Antonio, Texas)

 

 

Tahitian Landscape, 1893,oil on canvas, 

Minneapolis Institute of Arts  (United States - Minneapolis, Minnesota) 

 

 

Tahitian Pastorals, 1893 , oil on canvas ,87.5 cm X 113.7 cm

The State Hermitage Museum-Saint Petersburg (Russian Federation- St. Petersburg)

 

 

Tahitian Scene,1891-1893 , watercolor ,Thielska Galleriet  (Sweden - Stockholm)

 

 

Tahitian Woman in a Landscape,1893, Oil on glass, Musée d'Orsay  (France - Paris)

 

 

Tahitian Woman near a River,1893,   oil on canvas , Private collection 

 

 

Te tiare farani (also known as Bouquet of Flowers), 1893 , oil on canvas  
 Pushkin Museum of Fine Arts  (Russian Federation - Moscow)

 

 

Arearea no varua ino, 1894 ,   oil on canvas ,

Ny Carlsberg Glyptotek - Copenhagen  (Denmark - Copenhagen) 

 

 

Breton Valley,1894,  watercolor over black chalk on paper on paper  

26.1 cm X 16.8 cm, Private collection

 

 

Breton Village in the Snow, 1894 ,oil on canvas , Musée d'Orsay  (France - Paris)

 

 

Breton Woman in Prayer,1894, oil on canvas,Sterling and Francine Clark Art Institute - Williamstown, MA  (United States - Williamstown, MA)

 

 

The Cellist (also known as Portrait of Fritz Scheklud),1894, oil on canvas ,

 92.5 cm X 73.5 cm, Baltimore Museum of Art  (United States - Baltimore) 

 

 

Farm in Brittany,1894,  oil on canvas , Private collection

 

 

Farm in Brittany,1894 , oil on canvas ,

Metropolitan Museum of Art - New York, NY  (United States - New York)

 

 

Flowers in a Fruit Bowl, 1894, oil on canvas mounted on paperboard

Museum of Fine Arts - Boston  (United States - Boston)

 

 

The Guitar Player, 1894, oil on canvas , Private collection 

 

 

Ia Orana Maria (also known as Hail Maria),1894, watercolor and brown chalk over brush and black ink on paper , 25.6 cm X 18 cm, Private collection

 

 

Ja Orana Ritou (also known as Self Portrait of the Artist at His Drawing Table,Tahiti),

1891-1894,  watercolor and pencil on paper , 31.7 cm X 21.4 cm, Private collection

 

 

Mahana no atua (also known as Day of the Gods), 1894,  oil on canvas

68 cm X 92 cm , Art Institute of Chicago  (United States - Chicago) 

 

 

1890년 고갱은 브르타뉴에서의 생활에서도 만족하지 못하고 문명에 때묻지 않은 생활을 찾아 더 먼곳으로 떠났다. 그는 1893~96년에 한 차례 귀국했을 뿐, 생애의 나머지를 남태평양에서 보냈다. 그가 타히티에서 그린 그림은 브르타뉴에서 그린 것들만큼 대담하지는 못하지만, 거기에서는 남태평양의 토속 예숙이 준 영향을 느낄 수 있다.

 

이 <신의 날>은 고갱이 1894년 일시 파리로 돌아갔을 때 그린 작품이지만, 단순하고 명쾌한 형태이며 밝고 대담한 색채 구사에 그의 이러한 변천이 잘 나타나 있다.

 

 브르타뉴에서부터 고갱이 추구하던 종교적 체험이라는 주제는 여기에서도 다루어지고 있으나 <설교 후의 환영-천사와 씨름하는 야곱><황색 그리스도><황색의 그리스도가 있는 자화상>에서 추구되었던 성서적 주제는 이에 토속신의 이미지로 바뀌고 있다.

 

 

 

Miraculous Source,1894,  oil on canvas , Private collection

 

 

Nave Nave Moe
 (also known as Delightful Drowsiness),1894,oil on canvas,74X 00 cm

The State Hermitage Museum- Saint Petersburg (Russian Federation-St. Petersburg)

 

 

Paris in the Snow,
1894,oil on canvas , Van Gogh Museum (Netherlands- Amsterdam)

 

 

Portrait of William Molard,
1893-1894,  oil on canvas, Musée d'Orsay  (France- Paris)

 

 

Self Portrait with Hat,
1893-1894, oil on canvas, Musée d'Orsay  (France - Paris)

 

1895년 고갱이 파리 생활을 청산하고 타히티로 떠나기 1년여 전 그린 작품으로, 프랑스에서 그린 최후의 자화상으로 남아 있다. 이 작품 역시 고갱의 다른 자화상처럼 3/4 정면 자세를 취하고 있다. 앞서 그려진 세 점의 자화상 - <후광이 있는 자화상>(워싱턴 내셔널 갤러리 소장), <황색 그리스도가 있는 자화상>(오르세 미술관 소장), <팔레트를 든 자화상>(파시데나 미술관 소장) -보다 훨씬 어두운 색조로 그려진 이 작품에는 당시 고갱의 힘겨웠던 삶이 깔려 있다.

 

1893년 코펜하겐의 친정집에서 아이들과 함께 기거하고 있던 고갱의 부인, 메테는 파리로 돌아와 다시 함께 생활하자는 고갱의 제안을 거절하였다. 가족에 대한 그리움으로 외로워하던 고갱은 다시 안나라는 여인과 동거하였으나, 1894년 그녀마저 그의 집을 털어 달아났다. 게다가 다리의 부상으로 육체적인 고통까지 겪었던 고갱은 결국 파리 생활에 염증을 느껴 다시 타히티로 돌아가게 된다.

 

<황색의 그리스도가 있는 자화상>과 마찬가지로 이 작품에서도 자신의 그림을 배경 속에 집어넣었다. 자화상 뒤로 보이는 그림은 1892년에 그려진 <마나오 투파파우>로서, 거울에 비친 모습으로 그려졌다.

 

 

Self Portrait with Palette,
1894 , oil on canvas, 92 cm X 73 cm , Private collection 

 

 

Study of the Head of a Breton Woman,1894, charcoal chalk and watercolor on paper

26.8 cm X 19.6 cm , Private collection

 

 

Tahitian Woman,
1893-1894 , pastel , Brooklyn Museum  (United States - New York)

 

 

Te Faruru,
1894, watercolor on paper , Private collection

 

 

Two Breton Peasants on the Road,
1894, oil on canvas, Musée d'Orsay (France-Paris)

 

 

Siesta, 1894.  canvas, 86 x 113 cm. Private Collection

 

 

Two Tahitians,
1894, 

watercolor brush and black ink on Japan paper on board, Private collection

 

 

Village in the Snow,
1894 , oil on canvas, 76.52 cm X 66.04 cm,
Private collection

 

 

A breton landscape. David's mill. Oil on canvas ,  73 x 92 cm

 Musée d'Orsay, Paris, France  

 

 

Child with Bib, 1895, oil on canvas , 32.1 cm X 25.4 cm  Private collection

 

 

Scene from the Life of Tahitians, 1895, oil on canvas ,  90 cm X 125.7 cm 

The State Hermitage Museum-Saint Petersburg (Russian Federation- St. Petersburg)

 

 

Tahitian Woman's Head, 1892-1895, pastel on paper, 33  X 25 cm, Private collection

 

 

Baby (also known as The Nativity), 1896, oil on canvas,  67 cm X 76.5 cm

The State Hermitage Museum-Saint Petersburg (Russian Federation- St. Petersburg)

 

 

The Canoe: A Tahitian Family,1896, oil on canvas,  95.5 cm X 131.5 cm

The State Hermitage Museum-Saint Petersburg (Russian Federation- St. Petersburg)

 

 

Christmas Night, 1896,  oil on canvas , 

Indianapolis Museum of Art  (United States - Indianapolis, Indiana)

 

 

Eilaha Ohipa (also known as Not Working), 1896,   oil on canvas

Art Institute of Chicago  (United States - Chicago)

 

 

Flower Piece,1896 , oil on canvas , 64 cm X 74 cm

National Gallery - London  (United Kingdom - London) 

 

 

Nave Nave Mahana (also known as Delightful Day),1896,

oil on canvas, 95.3 cm X 130 cm, Musée des Beaux-Arts, Lyon, France 

 

 

No te aha oe Riri? (also known as Why are You Angry?), 1896, oil on canvas, 

95 cm X 131 cm, Art Institute of Chicago  (United States - Chicago)

 

고갱의 생애는 이국 풍토 및 미개의 원주민들의 생활과 굳게 결부되어 있었다. 화가가 된 후에도 그가 즐겨 작품 활동을 한 것은 프랑스 변경 지대에 속하는 브르타뉴나 프로방스였으며 후에, 프랑스를 떠나 마르티니크섬이나 타히티섬으로 가게 된다.

 

그곳의 전혀 때묻지 않은 자연 환경 속에서 비로소 고갱은 자신의 회화의 진실한 주제를 찾았던 것이다. 그곳 사람들의 소박한 생활 그 바닥에 흐르는 미지의 것에 대해 그들이 품고 있는 풀리지 않은 공포심에 그는 깊은 관심을 보였다.

 

후기 인상파 화가들 중 고갱의 모습이 특히 두드러지는 것은 대상의 심리적인 내면에까지 파고들려 했던 점이다. 이 작품에 그려져 있는 것은 아무런 변화도 없는 가정적인 정경인 것처럼 보인다.

 

하지만 자세히 보면 이 그림에는 어딘가 신비로운 것이 담겨 있다. 이 그림이 지니고 있는 불가사의한 정숙함이 이 또한 성직자처럼 당당한 인물의 자태에 의해서 한층 더 강화되고 있다.  

 

 

Paysage de Te Vaa, 1896, oil on canvas , 46 cm X 74 cm

Musée d'art moderne André Malraux  (France - Le Havre)

 

 

ortrait of a Young Woman, Vaite (Jeanne) Goupil, 1896, oil on canvas
Ordrupgaard Collection - Copenhagen  (Denmark - Copenhagen) 

 

 

Savage Poems, 1896,  oil on canvas , Fogg Museum of Art - Harvard University  

(United States - Cambridge, Greater Boston, Massachusetts)

 

 

Self Portrait,
1896, oil on canvas , 40.5 cm X 32 cm , Musée d'Orsay  (France - Paris)

 

 

Still Life with Mangoes, 
1896, oil on canvas , 30.4 cm X 47.4 cm , Private collection

 

 

Still Life with Teapot and Fruit, 
1896, oil on canvas ,47.6 cm X 66 cm   

Metropolitan Museum of Art - New York, NY  (United States - New York)

 

 

Te Arii Vahine (also known as The King's Wife), 1896 ,  oil on canvas ,  97 x 130 cm
 Pushkin Museum of Fine Arts  (Russian Federation - Moscow)

 

 

The queen of beauty, 1896, watercolor on  paper, 

Pierpont Morgan Library, New York, USA

 

 

Te tamari no atua
 (also known as Nativity), 1896 , oil on canvas ,  96 x 131 cm

Neue Pinakothek - Bayerische Staatsgemäldesammlungen  (Germany - Munich)


 

 

Three Tahitian Women,
1896,oil on panel  , 24.4 x 42.3 cm 
   Metropolitan Museum of Art - New York, NY  (United States - New York)